Atiker Kanpanya  

World'e Özel 10 Ay Taksit
Üstelik 3 Ay Erteleme !

Sıralı Sistem LPG Güvenlimi

Sıralı Sistem LPG Güvenlimi

Sıralı Sistem LPG Güvenlimi doğru malzeme ve doğru montaj ile kullanıldığında güvenli bir yakıt Sistemidir.

Aracınızda, güvenli bir çalışmayı sağlamak için aşağıdaki önlemlerin alınması önerilmektedir.

Sıralı Sistem LPG tankı üzerinde bulunan multivalf, tankın % 80 doldurulmasını sağlayacak şekilde ayar edilmiştir.

LPG dolumu sırasında daha fazla yakıt almak amacıyla LPG tankının ileri geri sallanması, multivalf ayarının bozulmasına neden olacaktır. Bu durumda ise LPG tankına fazla yakıt alınacaktır. Bu ise son derece tehlikeli bir durumdur.

Sıralı Sistem LPG tankı kullanım ömrü imalat tarihinden itibaren 10 (on) yıldır.

Sıralı Sistem LPG tankı ECR-67R ve TSE 12095 standardına uygun olması gerekmektedir.

Sıralı Sistem LPG tankı, pvc kaplı iki adet çelik kuşak ile bağlanmalıdır.

Sıralı Sistem LPG tankı ile benzin tankı arasında yalıtkan bir malzeme yok is aralarında en az 50 mm mesafe olmalıdır.

Sıralı Sistem LPG tankı ile üzerinde bulunduğu sehpa birbirine temas etmeyecek şekilde izolasyon yapılmalıdır.

Sıralı Sistem LPG tankı ile multivalfin nominal çapları birbirine eşit olmalıdır. LPG tankının montajı multivalf üzerinde belirtilen açıda olmalıdır.

Sızdırmazlık kutusu ve havalandırma hortumları mutlaka monte edilmelidir.

Sızdırmazlık kutusu kapağı mutlaka takılmalı, kırık ya da çatlak olmamalıdır.

Havalandırma hortumları alt bacaları mutlaka takılmalıdır.

Havalandırma hortumları yırtık, kopuk, ekli olmamalı; içinden kablo vb. şeyer geçirmek amacıyla kesinlikle delinmemeli ve sızdırmazlığı sağlamak için her iki ucuna da metal kelepçe takılmalıdır.

Sıralı Sistem LPG dolum ağzı kesinlikle bagaj içerisinde olmamalıdır.

Sıralı Sistem LPG montajında kullanılan elemanların tamamı ECR-67R ve TSE standardına uygun olmalıdır.

Sıralı Sistem LPG bakır boruları üzeri pvc kaplı ve minimum 1 mm et kalınlığında olmalıdır.

Sıralı Sistem LPG bakır boruları kesinlikle araç kabini ve çamurluk içinden geçirilmemelidir.

Sıralı Sistem LPG bakır boruları ve LPG tankları egzost boru, susturucu ve manifoldlarından en az 15 cm mesafede olmalıdır. Çok zorunlu durumlarda en az 5 cm yaklaşıldığında kalınlığı en az 1 mm olan yalıtkan malzeme ile yalıtılmalıdır.

LPG bakır boruları araç altında en az 60 cm aralıklarda kroşelerle tutturulmalıdır.

Regülatör - gaz ayar vidası – mikser arasına üzeri çelik tel kaplı orijinal LPG hortumları takılmalıdır.

Motorun ilk çalıştırılması veya stop edilmesi durumunda güçlü bir LPG kokusu duyulabilir, bu normaldir. Ancak aracınız çalışmaya devam ederken meydana gelen LPG kokusu herhangi bir sızıntıya işarettir. Bu durumda aracınızı bekletmeden yetkili servise götürmeniz gereklidir.

Aracınızı herhangi bir ateşe yakın bölgeye park etmeyiniz. LPG buharı havadan ağırdır, herhangi bir kaçak olduğunda LPG en düşük seviyeye yönelecektir. Bu yüzden aracınızı; gaz sızıntısı ihtimalini düşünerek kanalizasyon, çukur ya da buna benzer alanlara park etmeyiniz.

Eğer aracınızı uzun süre kullanmayacak ve uzun süre garajda tutacaksanız multivalf üzerinde bulunan LPG yakıt kesme valfini kapatmanız önerilmektedir.

Aracınızın LPG ile çalıştığını belirten çıkartmaları aracın ön ve arka camına yapıştırınız.

LPG dönüşümünden sonra mutlaka sızdırmazlık testi yapılmalıdır.

Ateşleme sıcaklığı 500 0C'dir. Ateşleme sıcaklığının yüksek ve yakıt karışım oranının düşük olması nedeni ile benzine göre LPG kaçaşından yangın tehlikesi azdır.

Yakıt kaçağı oluştuğunda sigaralar söndürülmeli, motor ve tüm elektrik aksamları kapatılmalıdır.

LPG sızıntısı ile cildinizi temas ettirmeyin. Soğutucu bir yapıya sahip olan LPG soğuk yanıkların oluşmasına neden olur.

Araçlarda ısıtma amaçlı açık alevli ısıtıcılar kesinlikle kullanılmamalıdır.

Uzun süre benzin kullanılmaması nedeniyle benzin hortumları, karbüratör contaları, karbüratör şamandıra topu ve benzin otomatikleri kuru çalışmadan dolayı deforme olabilir.

Bunlar kontrol ettirilmeli arızalı olanlar değiştirilmelidir.

Sıralı Sistem LPG 'li araçlar yeraltı otoparklarına park edilmemelidir.

Araç günde 2 defa bir süre benzinle çalıştırılarak benzin yakıt sisteminin kuru kalması engellenmelidir.

 

LPG Otogaz


Kampanyalar

atiker fiyatlatları


Bizden Haberler Kayseri LPG Dönüşüm Servisi

GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
LPG dönüşüm sistemleri doğru malzeme ve doğru montaj ile kullanıldığında güvenli bir yakıttır.
Aracınızda, güvenli bir çalışmayı sağlamak için aşağıdaki önlemlerin alınması önerilmektedir.
LPG tankı üzerinde bulunan multivalf, tankın % 80 doldurulmasını sağlayacak şekilde ayar edilmiştir. LGP dolumu sırasında daha fazla yakıt almak amacıyla LPG tankının ileri geri sallanması, multivalf ayarının bozulmasına neden olacaktır. Bu durumda ise LPG tankına fazla yakıt alınacaktır. Bu ise son derece tehlikeli bir durumdur.
LPG tankı kullanım ömrü imalat tarihinden itibaren 10 (on) yıldır.
LPG tankı ECR-67R ve TSE 12095 standardına uygun olmalıdır.
LPG tankı, PVC kaplı iki adet çelik kuşakla bağlanmalıdır.
LPG tankı ile benzin tankı arasında yalıtkan bir malzeme yok ise aralarında en az 50 mm mesafe olmalıdır.
LPG tankı ile üzerinde bulunduğu sehpa birbirine temas etmeyecek şekilde izolasyon yapılmalıdır.
LPG tankı ile multivalfin nominal çapları birbirine eşit olmalıdır.
LPG tankının montajı multivalf üzerinde belirtilen açıda olmalıdır.
Sızdırmazlık kutusu ve havalandırma hortumları mutlaka monte edilmelidir.
Sızdırmazlık kutusu kapağı mutlaka takılmalı, kırık ya da çatlak olmamalıdır.
Havalandırma hortumları alt bacaları mutlaka takılmalıdır.
Havalandırma hortumları yırtık, kopuk, ekli olmamalı; içinden kablo vb. şeyler geçirmek amacıyla kesinlikle delinmemeli ve sızdırmazlığı sağlamak için her iki ucuna da metal kelepçe takılmalıdır. LPG Dönüşüm Servisi Kayseri
LPG dolum ağzı kesinlikle bagaj içerisinde olmamalıdır.
LPG montajında kullanılan elemanların tamamı ECR-67R ve TSE standardına uygun olmalıdır.
LPG bakır boruları üzeri PVC kaplı ve minimum 1 mm et kalınlığında olmalıdır.
LPG bakır boruları kesinlikle araç kabini ve çamurluk içinden geçirilmemelidir.
LPG bakır boruları ve LPG tankları egzost boru, susturucu ve manifoldlarından en az 15 cm mesafede olmalıdır. Çok zorunlu durumlarda en az 5 cm yaklaşıldığında kalınlığı en az 1 mm olan yalıtkan malzeme ile yalıtılmalıdır.
LPG bakır boruları araç altında en az 60 cm aralıklarda kroşelerle tutturulmalıdır.
Regülatör - gaz ayar vidası – mikser arasına üzeri çelik tel kaplı orijinal LPG hortumları takılmalıdır.
Motorun ilk çalıştırılması veya stop edilmesi durumunda güçlü bir LPG kokusu duyulabilir, bu normaldir. Ancak aracınız çalışmaya devam ederken meydana gelen LPG kokusu herhangi bir sızıntıya işarettir. Bu durumda aracınızı bekletmeden yetkili servise götürmeniz gereklidir.
Aracınızı herhangi bir ateşe yakın bölgeye park etmeyiniz. LPG buharı havadan ağırdır, herhangi bir kaçak olduğunda LPG en düşük seviyeye yönelecektir. Bu yüzden aracınızı; gaz sızıntısı ihtimalini düşünerek kanalizasyon, çukur ya da buna benzer alanlara park etmeyiniz.
Eğer aracınızı uzun süre kullanmayacak ve uzun süre garajda tutacaksanız multivalf üzerinde bulunan LPG yakıt kesme valfını kapatmanız önerilmektedir.
Aracınızın LPG ile çalıştığını belirten çıkartmaları aracın ön ve arka camına yapıştırınız.
LPG dönüşümünden sonra mutlaka sızdırmazlık testi yapılmalıdır.
Ateşleme sıcaklığı 500 0C'dir. Ateşleme sıcaklığının yüksek ve yakıt karışım oranının düşük olması nedeni ile benzine göre LPG kaçağından yangın tehlikesi azdır.
Yakıt kaçağı oluştuğunda sigaralar söndürülmeli, motor ve tüm elektrik aksamları kapatılmalıdır.
LPG sızıntısı ile cildinizi temas ettirmeyin. Soğutucu bir yapıya sahip olan LPG soğuk yanıkların oluşmasına neden olur.
Araçlarda ısıtma amaçlı açık alevli ısıtıcılar kesinlikle kullanılmamalıdır.
Uzun süre benzin kullanılmaması nedeniyle benzin hortumları, karbüratör contaları, karbüratör şamandıra topu ve benzin otomatikleri kuru çalışmadan dolayı deforme olabilir. Bunlar kontrol ettirilmeli arızalı olanlar değiştirilmelidir.
LPG'li araçlar yeraltı otoparklarına park edilmemelidir.
Araç günde 2 defa bir süre benzinle çalıştırılarak benzin yakıt sisteminin kuru kalması engellenmelidir. 

İlkyardım (LPG-Akaryakıt)

Herhangi bir sebeple sıvı LPG veya akaryakıt eldivensizken elinize dökülürse derhal elinizi suya sokun. Su bulamaz iseniz yavaş, yavaş ısınmasını sağlayın ve temiz bir bezle, sıkmadan, elinizi sarın. İlk fırsatta doktora gidin.

Gözle temas olmuş ise: Eğer sıvı LPG veya akaryakıt buharı gözünüze sıçramış ise, Gözler bol miktarda soğuk su ile en az 15 dakika yıkanmalıdır. Yıkama sırasında göz iki parmak ile açılmalı ve göz küresinin ve kapağının su ile temas etmesi sağlanmalıdır. Yıkama işleminden sonra hızla en yakın sağlık kuruluşuna ulaşılarak tedavi imkânı gözetilmelidir.

Solunum yolu ile temas olmuş ise: LPG veya akaryakıt buharı içinde kalmış olan birini temiz havaya çıkarın, oturtun ve sıcak tutun. Yüksek konsantrasyonlardaki gaz solunduğunda kalpte ritim bozuklukları oluşabilir. Nefes almakta zorlanıyor ise doktor yardımına başvurun.

Deri ile temas olmuş ise: Yanık yeri akan su altına tutun, 20 dk su altına tutarak yanan yeri soğutun. Yapışkan olmayan steril bir malzeme ile yanan alanı kapatın. En kısa zamanda tıbbı destek isteyin.

Kanamalarda: Yaralıyı rahat bir şekilde yatırın, kanayan bölgeye steril bir malzeme ile basınç uygulayın, kanın damardan çıkışını engelleyin, eğer mümkünse kanayan bölgeyi olabildiğince yukarı kaldırın. En kısa zamanda tıbbi destek alın.

Soğukkanlı ve sakin olun kendinize güvenin
Kendinizin ve yaralıların güvenliğini kontrol et.
Boyun yada bel kırığından şüpheli iseniz yaralıyı yerinden oynatmayınız.
Yardım çağırınız. (112) *İlkyardım uygulaması, uzman kişiler tarafından yapılmalıdır.

LPG DÖNÜŞÜMÜ (OTOGAZ MONTAJI)
Otogaz sektörünün en eskilerinden olan firmamız, TSE tarafından verilen "HİZMET YETERLİLİK BELGESİ", Makine Mühendisleri Odası tarafından verilen "Mühendislik Yetki Belgesi" ve Serbest Mühendislik Müşavirlik Belgesi olan "SMM" belgesine sahiptir. OTOGAZ sektörünün ilklerinden olmanın avantajı ile deneyimli, profesyonel ve bilgi birikimi olan yetişmiş Otogaz Montaj Ustaları vasıtası ile her türlü benzinli araca LPG DÖNÜŞÜMÜ (Otogaz Montajı) yapmaktayız. Lpg Dönüşümlerimizde orijinal yedek parça kullanılmakta olup Otogaz Montajı yapan ustalarımız konularında sertifikalıdır. Aracınıza OTOGAZ MONTAJI yaptırmadan önce, bizden teknik bilgi almanızı ve bilgi almadan montaj yaptırmamanızı tavsiye ederiz.

SEQUENTIAL SİSTEM NEDİR?
Sırayı takip eden sıralı anlamına gelir. Otomobil üreticileri 1996 yılından sonraki ürettikleri araçlarda yakıt sistemini sıralı olarak üretmişlerdir. Bunun açıklaması şöyle yapılabilir. Enjeksiyonlu araçlarda yakıt sistemini kontrol eden bir elektronik kontrol ünitesi mevcuttur. Bu elektronik kontrol ünitesi yani ECU (halk arasında beyin) aracın yakıt verilerini alır, silindirlerdeki yanmayı sağlar. Buda enjektörlerin ne zaman ve ne aralıklarla açılıp kapanacağının sinyallerini vererek yapar. 1996 yılından önce enjeksiyonlu araçların enjektörleri hepsi birden açarak yakıt püskürtmesi yapmakta idi. Günümüzde ise enjektörler ihtiyaç oranında ECU den aldığı sinyaller doğrultusunda tek tek açarak yanma hücresini doldurur ve tam yanmayı sağlar. Tek tek olan sistemlere sıralı denir.
Teknolojik gelişmeler ve otomobil üreticilerinin bu çalışmalarından sonra LPG dönüşüm kiti üreticileri de bu alanda çok büyük atılımlar yapmıştır. Dönüşüm kitlerini sıralı olarak çalıştırır hale getirmişlerdir.

OTOGAZ SİSTEMİ TANITIM BİLGİSİ
Tüm sistemler Avrupa Kalite Belgesi olan. E-CE-R 67  belgelidir.
Bu sistem Avrupa'da 30 yılı aşkın bir süredir kullanılmaktadır. Ayrıca ilk petrol krizinin oluğu dönemden itibaren günümüze kadar Türkiye'de illegal olarak depo yerine tüp takılarak kullanılmış ve kullanılması istenmeyen tüple bile şimdiye kadar en ufak bir kaza olmamıştır.
Benzinli araçların otogaza dönüşümü oldukça kolay ve ekonomiktir. Bu sistem 15.000 km'de kendini amorti etmektedir. 1 lt. benzinle alınan yol 1.1 lt. sıvı LPG ile (%10 daha fazla ) alınmasına rağmen, 1 lt. benzinin fiyatı, 1 lt. sıvı LPG'nin 2 katı olduğundan km. maliyeti açısından sonuçta %50 oranında ucuzluk sağlamaktadır. LPG ile benzin arasındaki 2 oranı senelerdir hemen hemen hep aynı kalmaktadır.
LPG Sistemi otomatik güvenlidir. LPG sistemi için kullanılan tüm aksamlar  E-CE-R 67  belgelidir. Yakıt tankları kullanma basıncının yaklaşık 9 katı basınçla test edilmektedir. Araçlarda kullanılan benzin deposunun saç kalınlığı 1 mm olup, dayanma basıncı max 5 bardır. LPG tankının saç kalınlığı 4 mm olup 110 bara kadar dayanmaktadır. Buda benzin deposunun dayanma basıncının 22 katı demektir. Tüm dolum tanklarımız sertifikalıdır. Ayrıca yakıt tanklarının güvenliği için tankın %80'den fazla dolumunu engellemek için güvenlik sistemi mevcuttur. Multivalfteki bakır boruda herhangi bir gaz kaçağı söz konusu olduğunda Multivalfteki emniyet sistemi sayesinde gaz otomatik olarak kesilir.
Otogaz Sistemleri dizel araçlar hariç, diğer tüm araçlara monte edilebilir. Dönüşüm 3-4 saati geçmez.
Mevcut olan benzin sisteminde hiç bir değişiklik gerektirmez. Aracın içinden kumanda düğmesi sayesinde hem LPG hem de benzinle çalışma imkanı.
Otogaz Sistemlerinin montajında, profesyonel eğitilmiş, sertifikalı uzman elemanlar kullanılmaktadır. Tüm ustalarımız İtalya tarafından eğitilmiştir.
Sistem montajında araçta tadilat yapılmaz, sadece birkaç parça eklenir.
LPG takılan araç montajcı firmadaki görevli makine mühendisi tarafından (Bu mühendise Mak. Müh. Odası tarafından yetki belgesi verilmiştir.) kontrolü yapılarak projelendirilip montajcı firmadaki yetkili mühendis onayından sonra ayrıca Makine Mühendisleri Odası tarafından da kontrol edilerek onay verilir.
Sanayi Bakanlığınca onaylı ruhsat tescil işlemleriniz trafik kanunun 32. maddesi ve Bakanlığı 93/94-95 sayılı tebliğ esaslarına göre trafiğe kayıt işlemleri yapılmaktadır.
Montaj bitiminde ruhsata işletme imkanı
Artık Avrupa'da Mercedes'le, BMW gibi çok lüks araçlara gaz sistemi fabrika çıkışı takılmaktadır.
SONUÇ OLARAK; LPG OTOMOTİV YAKITI OLARAK BENZİNE GÖRE DAHA ÜSTÜN ÖZELLİKLERDE BİR YAKITTIR.

LPG Yüksek Oktan Sayısına Sahiptir:
Normal benzine ve süper benzine oranla LPG daha yüksek oktan sayısına sahiptir; bu sayede motordaki yanma daha düzenli olur, motorun verimi artar.

LPG; Diğerine Oranla Motorların Daha Sessiz Çalışmasını Sağlar:
Karbüratöre ve enjektöre gaz halinde geldiğinden motor daha sessiz ve titreşimsiz çalışır.

LPG; Motoru Temiz Tutar Ve Ömrünü Uzatır:
Asit ve karbon artığı bırakmadığından motorun ömrü uzar ve daima rahat çalışır.

Lpg; Güvenlidir:
LPG kullanılan araçlardaki donanım ve depolar diğerlerine nazaran çok daha dayanıklı malzemelerden üretildiği için daha güvenlidir.

Lpg; Çevre Dostudur:
LPG kullanan araçlar atmosfere daha az miktarda zararlı gaz bırakır. Bu da bizler için solunacak daha temiz bir hava ve daha yeşil bir çevre demektir.

LPG İle İlgili Sık Sorulan Sorular

S 1. SIRALI SİSTEM NE DEMEK?


C 1. Benzinli ve enjektörlü olan yeni nesil otomobiller sıralı sistemdir. Yani otolar benzinli hallerinde de sıralıdır. 4 Enjektör sırayla yanma odasına yakıt püskürtür. Bu yakıt yollama işlemi çok hızlı olduğundan ve sırayla yakıt gönderildiğinden bir ECU ( Elektrik Kontrol Ünitesi ) sayesinde yapılır. Sıralı LPG sisteminde de aynı bu şekilde 4 enjektör bir ECU sayesinde araca sırayla püskürterek yakıt gönderir. Yani benzin sistemini birebir taklit eder. Fakat her sıralı sistem aynı değildir. Yazılımları ve malzeme kaliteleri farklıdır. Dolayısı ile faydaları da farklıdır.

S 2. LPG PATLARMI ? LPG PATLAMAZ İSE PATLADI,YANDI DENİLEN HABERLER NEDİR?
C 2. Lpg patlamaz. Hollanda da yapılan bir testde araç bir apartmanın üçüncü katından aşağı atılmıştır. Çarpışmadan daha şiddetli bir etki olmasına rağmen lpg li araçta herhangi bir patlama yanma olmamıştır. Lpg tankları benzinli otolarının yakıt depolarına göre daha dayanıklıdır. Yani arkadan çarpmalarda lpg deposu patlamaz. Aksine hasarın büyümesini engeller. Peki lpg li otolarda yangın çıktı bu otolar patladı haberi nedir? Her otomobilde benzinden dolayı veya lpg den dolayı yangın çıkabilir. Fakat bir otomobilin patlaması genelde benzinden olur. Doğru yapılmış bir lpg montajında deponun patlama riski kesinlikle yoktur. Lpg tankı 120 derece ısıyı gördüğünde tüm yakıtını aracın dışına tahliye eder ve patlama olmaz. Yakıt borularının lpg sızdırması halinde depodaki emniyet valfi devreye girerek yakıt gönderilmesini durdurur. Halk arasında patlama denen şey şudur. Enjektörlü otolara klasik sistem (karbüratörlü) montajı yapılmıştır. Bu son derece yanlış bir uygulamadır. Yani sıralı sistem yerine az bir bedel ödeyerek yakıtın enjektörler aracılığıyla değil bir hortumla yanma odasına gönderilmesidir. Bu tarz montajlarda manifold patlaması olur. Veya back fire denilen geri ateşlemeyle hava filitresi patlar. Bu patlama sözü hep aracın patlaması şeklinde algılanmıştır. Bir çok haber lpg li otonun patladığını söylemiştir. Fakat sonradan düzeltmeler yapılmıştır. Zaten yanan veya patlayan bir otonun hemen neden dolayı yandığı belirlenemez. Araştırmaların yapılması gerekir. Fakat yanan otoda lpg tankının olması suçlu olduğunun göstergesi olarak algılandığından aracın arkasına boş bir depo bırakıp aracı ateşe versek lpg li oto yandı diye haber olur.

S 3. LPG KOKU YAPARMI ?
C 3. Lpg kesinlikle koku yapmaz. Sadece öndeki araç lpg li ise sizin aracınıza koku verebilir. Kendi aracınızda kullanılan lpg size asla kokmaz. Koku varsa zaten bu bir uyarıdır ve kontrol edilmesi gerekir. Kaçak vardır ve önlenir. Riski yoktur.

S 4. LPG ÇEKİŞİ DÜŞÜRÜR MÜ?
C 4. Doğru yapılan bir lpg montajı çekişi asla düşürmez. Aksine aracınızın çekişi artabilir. Enjektörlerin manifolda ne kadar uzak olduğu ve programlama kalitesi çok önemlidir. Teleflex-GFI enjektörleri manifold üzerine direkt montaj yapılan tek sistemdir.

MOTORUN ÖMRÜNÜ AZALTIR MI?
C 5. Lpg motorun ömrünü azaltmaz. Doğru yapılan ve iyi programlanan bir montaj araca zarar vermez. Lpg benzine göre daha kuru bir yakıttır. Fakat bütün ilk çalışmalar benzinle olduğu için araç zarar görmez. Ayrıca kaliteli bir yakıt alınırsa yine aracın zarar görmesi engellenmiş olur. Otogaz satıcıları yazın ve kışın yakıtlarına koydukları katkılarla yakıtın kalitesini yükseltmektedir. Ancak şunu söyleyebiliriz. 500 bin km de yapılacak bir motor revüzyonu 450 bin km ye çekilebilir. Yaklaşık %10 yıpranma olabilir. Fakat %50 yakıt tasarrufu sağlayan bir sistemde neredeyse 100 milyar bir tasarruf elde edip 2-3 milyar motor masrafını 50 bin km daha erken yapmak kullanıcıyı rahatsız etmemeli diye düşünüyorum.

LPG BU KADAR GÜVENLİ VE FAYDALIYSA NEDEN SIFIR ARAÇLARDA KULLANILMIYOR?
C 6. Lpg Avrupa'da ve dünyada yaklaşık 40 yıldır kullanılmaktadır. Volvo, Cadillac, Jaguar, Bmw, Volkswagen, Audi, Subaru, Citroen, Suzuki ve birçok marka fabrika çıkışı sıfır araçlarda Teleflex-GFI kullanmaktadır. Türkiye 'de bu uygulamalar Chevrolet ve Fiat ile başlamıştır.

AVRUPADA VE DÜNYADA KULLANILIYOR MU?
C 7. Evet sıkça kullanılıyor. Hatta avrupada teşvik ediliyor. Belçika 'da lpg li otolar 3 yıl vergiden muaf İtalya da araçlar sırayla trafiğe çıkarken lpg li araçlar bu durumdan muaf tutulmuştur. Japonya da 1980 yılından bu tarafa taksiler lpg siz trafiğe çıkmaları yasaklanmıştır.

S 8. ARACIN ORJİNAL YAPISINI BOZAR MI?
C 8. Doğru bir montaj aracın orjinal yapısını bozmaz. Bu konuda en iyi sistem Teleflex-GFI dir. Aracın orjinal yapısına en az müdahaleyle bağlanır.

YAKIT TASARRUFU NE KADAR OLUR?
C 9. Yakıt tasarrufu %40-50 civarındadır. Tasarrufu şu şekilde özetlemek daha doğru bir yaklaşımdır. 100 km. de 10 litre benzin tüketen bir otomobil aynı mesafede 11 litre LPG tüketirse son derece doğru bir montaj yapılmış sayılabilir. Yani motorlar LPG de benzine göre %10 civarında litre bazında daha fazla yakıt tüketebilir. Ancak bu yeterli bir sonuç değildir. Bunun yanı sıra şu özelliklerinde bir arada olması gerekir.
- Sabah çalışma zorluğu olmayacak,
- Araç yolda benzine atmayacak ve sürüş esnasında stop etmeyecek,
- Benzin performansından belirli bir güç kaybı oluşmayacak,
- Uzun vadede sık sık arıza çıkarmayacak,
- Yedek parçası garantili ve ucuz olacak,
- Motor garantisi olacak.
Yapılan montaj tasarruf sağlarken aynı zamanda bunlarıda bir arada sağlarsa keyifli olabilir..

S 10. LPG Lİ OTOMU YOKSA DİZEL OTOMU DAHA İYİDİR?
C 10. Dünyada avrupada ve Türkiye de lpg nin dizel araçlara en iyi alternatif olduğu kabul edilmiştir. Türkiye de bir çok oto dergi yazarı bunu onaylamıştır.

S 11. LPG YAKIT DEPOSUNU NEREYE KOYMALIYIZ? BAGAJ HACMİ DARALMAZ MI?
C 11. Silindir veya simit tanklar ihtiyaca göre bagaja uygulanmaktadır. Özellikle simit tanklar stepnenin yerine kullanıldığında bagajda herhangi bir daralma söz konusu değildir. Stepne isteğe bağlı olarak ister taşınır ister taşınmaz. Lastik havasının inmesi durumunda araçta tamir ve hava basıncı uygulayan küçük köpük spreyler taşınır. Bu köpükler lastiği hem şişirir, hem de tamir eder.

S 12. HER TÜR MOTORA LPG TAKILIR MI?
C 12. Yeni nesil enjektörlü tüm araçlara sıralı lpg sistemi uygulanır.

S 13. TÜM SIRALI SİSTEMLER AYNI ÖZELLİKTE MİDİR?
C 13. Tüm sıralı sistemler aynı özellikte değildir. Kendi içlerinde farklılık arzederler. Proglamlama şekilleri, enjektör kaliteleri ve enjektör şekilleri farklıdır. Bağlantı şekilleri de farklılık arz edebilir. Teleflex-GFI tüm sistemlerin hepsinden farklıdır.

S 14. RUHSATA İŞLETME İŞLEMLERİ ZOR MUDUR?
C 14. Montaj yaptırdığınız atölyeden fatura ve proje aldıktan sonra 1 ay içinde ruhsata işletmeniz zorunludur. Eğer 1 ay süreyi geçirirseniz 40,00 YTL lik bir ceza ile ruhsata işletmeniz mümkündür.

Ruhsata işletme sırası şöyledir;
1. Makina mühendisleri odasından sızdırmazlık raporu alınır.
2. Araç muayenesi yapılır.
3. Emniyetten ruhsatın bir yaprağı değişir ve lpg ibaresi eklenir.

LPG - REGÜLÂTÖR
Görevi:

1- Yüksek basınçta gelen LPG'nin atmosferik basınca dönüşmesini sağlar.
2- Sıvı halindeki LPG'yi, motor suyunun sıcaklığından faydalanarak gaz haline dönüştürmek.
3- Motorun ihtiyacına göre gaz akışını sağlamak.
4- Motorun devrine göre gaz ayarı yapmak.

Özellikleri:
- Gövde ve kapak tamamen composit alüminyum malzemeden yapılmıştır.
- Su ısıtma odası, gaz odasından su/gaz muhafaza koşulu sağlanarak ayrılmıştır.
- Diyafram, contalar, yaylar, ECE-R 67.01 standartlarına göre LPG kullanımına uygun materyalden yapılmıştır.
- Test basıncı 67,5 bardır.
- 1. Kademe çıkışında gaz akımının tamamen kapatılması bir elektrovalf ile yapılır.
- Rölanti hattı ve ayarı ayrıdır.
Regülatörün elektronik ve vakumlu olarak iki tipi vardır.
Elektronik tipinde regülâtörden karbüratöre giden hat kontak ile birlikte çalışır. Gaz hattı açık olsa bile elektrovalf ile gazın motora akışı kesilir.
Pnömatik tiplerde yani vakumlu regülâtörlerde alt basınçtan yararlanılır. Sadece motor çalıştığında (manifoltta vakum oluştuğunda) regülatör devreye girer.

Montajı:
Karbüratöre en yakın noktaya ve araca dikey olarak monte edilmelidir. LPG tankından bakır boru aracılığı ile gaz valfine gelen LPG, valften geçtikten sonra PVC kaplı bakır boru aracılığı ile başına havşa açılarak veya yüzük geçirilerek regülatörün girişine bir rekor ile monte edilir.
Regülatörde buharlaşan gazın mikser aracılığı ile motora gönderilmesi için üstü metal kaplı örgülü hortum kullanılmaktadır. Regülâtörün sıcak motor suyunu alan giriş ve çıkışına basınca dayanıklı su hortumları kelepçeler vasıtası ile monte edilir. Bu sıcak su sayesinde likit olan LPG, regülatör içinde bulunan bir elektromanyetik valf aracılığı ile motora gaz olarak gönderilir.
Valf 12 Voltluk elektrik ile çalışır. Bir kablo aracılığı ile seçici anahtardan komut alır. Regülatörün yağ, cüruf ve yabancı partikülleri tutan haznesi mevcuttur. Gaz valfinden likit halde gelen LPG, regülatörde gaz haline dönüşürken, özgül ağırlık farkı nedeniyle gaz haline dönüşemeyen yağ ve partiküller cüruf haznesinde toplanır. Bu haznede birikenler 15.000-20.000 Km. de bir tahliye tıpasından boşaltılmalıdır.
Diyafram LPG kalitesine göre 50.000-100.000 km'de değiştirilmelidir.

MULTIVALF
Görevi:

- LPG tankı üzerine bağlanmaktadır,
- Tanka gaz dolum işlevi yapar,
- Dolum limitini ayarlar,
- Tankdaki yakıt seviyesini gösterir,
- LPG' yi motora gönderir,
- 27 bar basınçta açan basınç emniyet valfi ile tankın içerisindeki aşırı basıncı tahliye eder,
- Herhangi bir nedenden dolayı, motora giden borular delinirse aşırı akış valfi gaz çıkışını keserek emniyeti sağlar,
Doldurma: Yakıt alma sırasında, yakıt pompasından gelen LPG multivalften geçer. Multivalfler, uzun bir dolum süresini önlemek için, LPG'nin geçişine fazla direnç göstermeyecek şekilde dizayn edilmiştir.
Dolum Limiti: Mevcut standartlar ve güvenlik nedenleriyle depo maksimum miktar deponun toplam kapasitesinin %80'idir. Kalan % 20 lik bölüm LPG buharıyla doldurulur, böylece sıcaklıktaki bir artışla beraber içindeki sıvının bütün hacmi doldurulmadan genleşebilmesine imkan sağlanır. Depoda gaz halindeki LPG için küçükte olsa bir boş hacim bırakılmıştır basıncın tehlikeli seviyelere yükselmesi olasılığı yoktur. Dolma işlemini doğru noktada kesebilmek için, multivalf, bu şamandıraya bağlı olan ve maksimum seviyeye ulaşıldığında LPG akışını kesen bir cihazla donatılmıştır.
Seviye Ölçer: İki mıknatıs sayesinde depodaki LPG seviyesini ölçmek mümkündür; bunlardan biri tankın içinde olup, şamandıraya bağlı cihazlarla birleşiktir; ikincisi ise deponun dışında olup göstergeye bağlıdır. Kadran dörde ayrılmıştır ve bir bölmede rezerv için mevcuttur. Deponun konumu yüzünden okumanın zor olacağı ya da müşterinin arzu ettiği durumlarda multivalf uygun elektronik dönüştürücülere bağlanabilir. Bu dönüştürücüler, gerekli elektronik devrelere bağlanır ve yakıt seviyesini sürücüye uyarı ışıkları veya başka analog ve dijital sistemler aracılığıyla gösterirler.
LPG Emme İşlemi: Deponun dibine doğru dönük bir emme borusu sayesinde multivalf sıvı LPG çekilmesini sağlar. Her durumda multivalf motorun ihtiyaç duyacağı maksimum sıvı değerlerinin girişine, aşırı yük kaybına neden olmadan, olanak sağlayacak geçiş bölümlerine sahiptir.
Kesme: Multivalfin üzerinde emme ve doldurma borularını bloke etmeye yarayan iki vana vardır. Bunlar genel olarak açık konumdadır; ancak bakım işlemi sırasında ya da kaza vb. durumda kapatılabilir. Multivalfe erişim güç olduğundan, emme borusunu kolayca kapatabilmek için multıvalf üzerine elektrovalf monte edilmiştir.
Aşırı Akış: Multivalfin içinde ve LPG emme borusu üzerine yerleştirilen "aşırı akış valfi" 1 bar basınç farkında akışı durdurur.
Montajı:
Multivalf tank üzerine monte edilir. Gazın seviyesini gösterebilmek için bir şamandırası, birde gazın emilmesi için gaz emme borusu bulunmaktadır.
Multivalf montajında en önemli husus, yatay konuma paralel olmasıdır.

MULTİVALF MUHAFAZA KAPAĞI VE HAVALANDIRMA BORUSU
Görevi  oluşabilecek gaz kaçaklarının havalandırma boruları sayesinde araç içerisinden tahliye edilmesini sağlar. Multivalf kapağı sızdırmaz şeffaf plastikten imal edilmiştir. Tabanında mufun üzerine oturması için bir delik mevcuttur. Buraya sızdırmazlık için o-ring konmaktadır. Muhafaza kutusundan iki adet çıkış olup, bu çıkışlar vent borularıyla araç dışına irtibatlaşmıştır. Bir kaçak durumunda araç bagajının havalandırması sağlanmaktadır.

DIŞARIDAN DOLDURMA NOKTASI
Dünya standartlarında imal edilmiş çok çeşitli dolum ağızları vardır. Türkiye'de ve dünyada en yaygın olarak kullanılan tipe uygun olarak üretilmiştir. Özel pirinç alaşımından yapılmaktadır. Gaz dolum borusunun içinde kalan gazın, 0.5 bar basınca kadar sızmaması için bir bilye ve o-ring ile donatılmıştır. Tampona monte edilmelidir.

BENZİN VALFİ
Benzin otomatiği ve karbüratör arasına konan, benzin akışını sağlayan veya kesen bir parçadır. Elektro valf ile donatılmıştır.
Benzin valfına gelen elektrik devrelerinden biri (+), diğer şase (nötr) olarak bağlanır.
Montajı:
Bu valf benzin pompası ile karbüratör arasına yerleştirilir. Bu valfın yalnızca karbüratörlü araçlarda kullanıldığı unutulmamalıdır. Bu valfın üzerinde manüel bir kol vardır. Bu kol, elektrik sisteminde herhangi bir arıza durumunda çevrildiğinde, sistemi devre dışı bırakarak, otomatikten karbüratöre benzin akışını serbest bırakır. Buda herhangi bir sistem arızasında aracın yolda kalmasını önlemiş olur.
Şoför mahallindeki yakıt seçici anahtar benzin pozisyonunda ve motor çalışıyor iken bu valf açık olup diğer konumda kapalıdır.

LPG VALFİ
Bakır bir boru ile birbiri ile irtibatlandırılmış LPG tankı ve buharlaştırıcı arasında bulunan elektromanyetik kumandalı bir valftır.
Motor çalışmadığı veya benzin ile çalıştığında LPG akışını kesmektedir.
Seçici anahtardan motorun LPG ile çalışması istendiğinde benzin valfını kapat komutundan sonra regülatöre (buharlaştırıcıya) LPG gönderen elektronik bir alettir.
LPG içinde olabilecek her türlü partikülleri tutmak için özel bir filtresi bulunur.
Valfın gövdesi basınca dayanıklı pirinç, filtresi selüloz malzeme ve özel kauçuktan imal edilmiştir.
Gazvalfi regülâtöre en yakın noktadan aracın gövdesine monte edilir. Aracın motor bölümüne dik bir pozisyonda monte edilmelidir.
Filtre ömrü maksimum 50.000 km' dir.
Seçici anahtardan gelen elektrik kablosu LPG valfının artı ucuna, LPG valfında bulunan (-) uç da şase (nötr)' ye bağlanır.

CNG - REGÜLÂTÖR
Görevi:

1- Yüksek basınçta gelen CNG'nin 3 kademede atmosferik basınca dönüşmesini sağlar.
2- Motorun ihtiyacına göre gaz akışını sağlamak.
3- Motorun devrine göre gaz ayarı yapmak.
Özellikleri:
- Gövde ve kapak tamamen ETIAL 150 alüminyum malzemeden yapılmıştır.
- Su ısıtma odası gaz odalarından, su/gaz muhafaza koşulu sağlanarak ayrılmıştır.
- Diyafram, contalar ve yaylar, CNG kullanımına uygun materyalden yapılmıştır.
- Test basıncı 300 bardır.
- 2. Kademe çıkışında gaz akışının tamamen kapatılması bir elektro valf ile yapılır.
Montajı:
Karbüratöre en yakın noktaya ve araca dikey olarak monte edilmelidir.
Regülatörün sıcak motor suyunu alan giriş ve çıkışına basınca dayanıklı su hortumları kelepçeler vasıtası ile monte edilir. Valf 12 Voltluk elektrik ile çalışır. Bir kablo aracılığı ile seçici anahtardan komut alır. Regülâtörün yağ, cüruf ve yabancı partikülleri tutan haznesi mevcuttur. CNG içindeki yağ ve partiküller cüruf haznesinde toplanır. Bu haznede birikenler 15.000-20.000 Km. de bir tahliye tıpasından boşaltılmalıdır.
Diyafram CNG kalitesine göre 50.000-100.000 km'de değiştirilmelidir.

TANK VANASI
1- CNG tankına monte edilir.
2- Tanka gaz dolumunu sağlar.
3- Herhangi bir nedenden dolayı, motora giden borular delinirse gaz çıkışını keserek emniyeti sağlar.
4- Tank içerisinde oluşan aşırı basınç birikmesini önlemek için basınç tahliye valfı ile donatılmıştır.

DİZEL ARAÇLARDA LPG DÖNÜŞÜMÜ
Bazı elektriksel farklar olmasına rağmen Dizel araçların LPG dönüşümü benzinli araçların LPG dönüşümüne benzer. Dizel dönüşümünde Benzin valfı veya Emilatör kullanılmaz. (+) Kırmızı kablo kerterdeki yağ basınç sensörüne bağlıdır. Bu sensorun asıl amacı motor çalışmıyorken gaz sistemini kesmektir. Bu güvenlik amaçlı olup tüm dizel motorlarda bulunur. Basit anahtar yolu ile gelen 12 Volt, LPG Valfi üzerindeki elektro valfı açar ve LPG gazının regülâtöre ulaşmasını sağlar. Regülâtör üzerindeki elektro valf araç LPG ile çalışmadığı her durumda kapalıdır. Pedal altı anahtarını kullanarak elektrovalf pozisyon alır ve regülâtördeki gaz miksere ulaşır. Burada hava ile karışarak silindire ulaşır. Silindir içerisinde gaz ve hava karışımı enjekte edilmiş dizel yakıtı ile karışır.
Dizel'e gereken bu karışımlar az olduğundan, yakıt tasarrufu sağlanır. Bu hem ekonomi sağlar, hemde atmosfere daha az miktarda kirli hava bırakır. Dizel motorlarda buji olmadığından dizel yakıtına daima ihtiyaç duyulacağı unutulmamalıdır.
Gaz ayarı yapmak için, gaz pedalına yavaşça dokunularak (%20 oranında) ve LPG devreye sokulur, gaz ayar vanasını motor devir sayısı maksimuma ulaşıncaya kadar açılır.

* LPG'li motorlarda yağ sarfiyatı daha düşüktür . Benzinli araçlarda motor yağı takriben 2000-3000 km'de bir değişirken LPG'li araçlarda 10.000-12.000 km'ye çıkmaktadır. Araçlarda yağ değişimi motorun yıpranması ile doğru orantılı olduğu için, LPG'li araçlarda motor ömrü uzar. Dolayısı ile motor bakım maliyeti düşer.

* LPG Temiz Yakıttır: LPG saf olduğundan kerter yağını sulandırmaz ve motor yağının değiştirilme süresini uzatır.Motor kerterini ya da motorun yanma odalarını kirletmez.LPG pistonların, segmanların, valfların ve bujilerin aşınmasından meydana gelecek kurşun, vernik ya da karbon atığı çıkartmaz.

Motoru temiz tutar, karbon ve kurum oluşturmaz, dolayısıyla motorun ömrünü uzatır.Tamir için harcanan parayı ve zamanı azaltır Benzinli araçlardaki gibi S (Kükürt) çıkarmadığı için doğayı kirletmez, çevreci bir sistemdir. Gaz, benzin gibi solvent olmadığı için yağı eritmez ve kalitesini bozmaz.

* LPG kurşun ve karbon içermediğinden karbüratördeki aşınma daha az olur.

Kurşun, kükürt ve aromatikler gibi katkılar içermediğinden çevre dostu bir yakıttır.

* LPG ‘li araçta karbüratör masrafı azalır: LPG yakıtlı motorlardaki karbüratör birkaç hareketi, parça ve kirliliği engelleyecek havalandırmasız basit bir mekanizma olup, karbüratör servisi ve tamiri yok denecek kadar azdır.

* LPG benzine nazaran daha düşük sıcaklıklarda buharlaştığı için (Benzin +97 F,Gaz -44 F) havayla kolayca karışır. Böylece kurum oluşturmayan tam yanma sağlanır.LPG yüksek termodinamik özelliklere sahip olduğundan daha kolay ve iyi yanma sağlar.

* LPG ateşleme  bujisinin ömrünü uzatır: Yanma odalarında yada ateşleme bujilerinde tortu oluşmaz, zira LPG'nin farklı karışımlardaki kuvvetlendiricilere ihtiyacı bulunmamaktadır. Ateşleme bujileri, diğer yakıtlardan özellikle kurşunlu benzin kullanan araç motorlarındaki bujilere nazaran daha uzun ömürlüdür.

* LPG oktan seviyesi benzine nazaran daha yüksektir (%10 daha fazladır). Yüksek oktan numarası motorun yüksek sıkıştırma oranları ile herhangi bir vuruntu olmadan çalışabilmesinde faydalıdır. Böylece bir motordan daha yüksek bir güç, dolayısıyla yakıt ekonomisi sağlanır. Gaz yakıtların standart atmosfer şartları altında tutuşması için gerekli enerjide benzine nazaran daha az olmaktadır. LPG ‘nin oktan sayısı benzinden yüksek olduğundan, motorlarda daha yüksek kompresyon oranı ile kullanılabilir. Sağlıklı yanması sayesinde motor parçalarında sızıntı ve aşınma benzinli motorlara oranla çok daha az olur.

LPG'nin benzine oranla daha yüksek oktan sayısına sahip olması nedeni ile   motorlarda sıkıştırma oranını artırarak motor gücünü ve verimini artırmaktadır.

*  LPG sistemi komplike olmadığından ve çok sayıda parça içermediğinden sıklıkla bakım gerektirmez.

* LPG ekonomiktir.Benzine göre şehir içi trafiğinde %40-50, uzun yolda % 65 oranında daha ekonomiktir.

* LPG ile çalışan motorlarda yakıt pompası gerekmez : LPG kendinden tazyikli olduğu için, benzinli motorlarda olduğu gibi yakıt pompasına ihtiyaç yoktur. Bu durum tamirat veya değişimden doğacak masrafları da azaltır.

* LPG'li motorların aşınma süresi düşüktür:Yukarıda anlatılan sebeplerden dolayı LPG yakıtlı motorlar yıl içerisinde daha fazla gün ve saatte çalışabilirler.Üretim süresi kaybı,parça ve işçi masraflarından daha az etkilenirler.

* LPG ile çalışan motorlarda daha fazla güç kullanımı : LPG yakıtlı motorlar, dizel motorlara göre aynı mesafeler için daha fazla beygir gücü üretirler. LPG atık çıkarmaması, randımanlı ve kaliteli oluşu LPG'nin tasarruflu oluşu etkisini doğurur.

* LPG'yi oluşturan propan (%30) ve bütan'ın (%70) hacimsel oranı nedeni ile benzine oranla motor vuruntu direncini artırır.

* LPG kullanan taşıtların benzin kullanan taşıtlara göre performanslarında çok fazla  değişiklik olmaz.(%2-3).Bu durum hacimsel olarak kalorifik değerinin benzine göre düşük olmasından kaynaklanır.İhmal edilebilir.Bu dezavantajına karşılık sahip olduğu %10 oktan fazlalığı sayesinde motor vuruntusunu (detonasyon ) yapmaması önemli bir avantaj oluşturmaktadır.

* LPG ‘de yanma olayı gaz halinde oluşur. LPG bir gaz olduğundan  daha homejen ve içinde katkı maddeleri bulunmayan bir karışımdır.

* LPG kuru bir yakıttır.Kurşun veya başka katkı maddeleri içermez.Bu sebeple silindirlerde yağ ve diğer kalıntılar bırakmaz.Kuru bir yakıt oluşu sübapların sertleşmesine sebep olabilmektedir.Bunu bertaraf etmek için ise araçlar ilk çalıştırma ve son kapatma anında 3 er dakika benzinle çalıştırılmalıdır ki sübaplar yağlanabilsin.Ya da çok düşük maliyetlerle (10-20 YTL gibi ) ek sübap yağlama sistemi takılabilir

* LPG ‘de kapalı yakıt sistemi mevcuttur : Tamamen kapalı yakıt sistemi akıtma ve buharlaşma kaybını ortadan kaldırır.

* LPG  çevreci bir yakıttır:Özellikle LPG yakıtı kullanan araçların motor yakıtının düşük kirlilik özellikleri kanıtlanmıştır.

Amerikan Maden Bürosu yönetiminde gerçekleştirilen araştırmalarda, Yapılan araştırmalar sonucunda LPG kullanılan motorlarda karbon monoksit tesiri benzine göre %50-90 oranında hidrokarbon tesiri ise %38-62 oranında daha düşüktür.LPG ile tahrik edilen araçlarda iyi bir montaj ve uygun bir ayarlama ile benzinli araçlara oranla oldukça düşük egzoz gazı emisyon değerlerine ulaşılması. CO' de %70, HC' de %40 oranında azalma sağlanması (NOX' de %15 artış sağlar.)

* LPG    gaz olduğundan hava /gaz karışım oranı uygun olduğundan (hava ile iyi karıştığından) tam olarak yanar.Dolayısıyla yanma verimi yüksektir.Bu da egzostun kötü koku yaymasını engeller.

* LPG dönüşümü yapılmış bir aracın benzin sisteminde hiçbir değişiklik olmaz.Bu sebeple araç hareket halindeyken bile benzinden gaza veya gazdan benzine tek bir düğme vasıtası ile geçilebilir.İstenilmesi durumunda LPG montajı esnasında takılmış olan benzin valfının kapatılması ile LPG sistemi tamamen devre dışı kalacaktır.

* LPG' de güvenlik: Milyonlarca taşıt ve sabit makine kullanıcılarına LPG yakıtı kullanmaları sağlanmıştır. Bu ülke çapında LPG yakıtının güvenilirliğini kanıtlayıcı bir sonuçtur. Şayet LPG güvenli olmasaydı tüm dünyada sigorta primleri bu yakıtın kullanımını engelleyecek.